Hieronder
schetsen wij hoe een dag in groep 4 er vaak uitziet.
Om
8.30 uur begint de dag. Wij beginnen de dag met het doornemen van het rooster
en het bespreken van bijzonderheden die dag. Ook maken de kinderen tijdens de
inloop de redactiesom die op het bord staat. Na de start van de ochtend gaan
we aan het werk. We beginnen met rekenen. Wij gebruiken hiervoor de methode
Wereld in getallen. De rekenles beginnen wij met het bespreken van de
redactiesom. Een aantal onderdelen die bij het rekenen centraal staan in groep
4 zijn: de tafels, klokkijken en erbij en eraf sommen t/m 100. Na het rekenen
gaan wij vaak verder met spelling. Wij gebruiken hiervoor de methode Staal.
Hier leren wij woorden te schrijven met behulp van categorieën, zoals hakwoorden,
woorden met ng/nk, woorden met –eer, -oor of –eur en woorden met –aai, -ooi of
–oei.
Van
10:00 uur tot 10:30 uur hebben we pauze. We spelen een kwartier buiten en
hebben een kwartier om te eten/drinken. De juf leest voor tijdens het eten en
drinken.
Na
de pauze gaan we aan de slag met taal. Hiervoor gebruiken wij ook de methode
Staal. We werken hierbij met thema’s zoals onderweg, kleding en nodig. Na de
taalles hebben wij nog tijd voor het zelfstandig werken en lezen voordat de
ochtend voorbij is. Tussen de middag gaan de kinderen naar de overblijf of gaan
zij naar huis om te lunchen.
In
de middag hebben we vakken zoals technisch lezen (methode Estafette), schrijven
(methode Klinkers), begrijpend lezen (methode Nieuwsbegrip), Engels (methode
Groove Me), wereldoriëntatie (methode Blink), verkeer (methode Veilig Verkeer Nederland),
muziek (methode Zangexpress), handvaardigheid/tekenen (methode Moet
je doen) en sova (methode Kanjertraining). Ook werken wij in groep 4
geregeld op de Chromebooks. Hierop oefenen we met spelling, woordenschat
en rekenen. Om 15.30 uur is de dag voorbij en gaan de
kinderen weer naar huis.
Van maandag tot en met vrijdag staat juf Didi voor groep 4.
