Dalton in ontwikkeling

IKC Klimboom en IKC Het Plankier zijn samen een daltonschool in ontwikkeling en werken er de komende jaren naartoe om een volwaardige daltonschool te zijn voor alle kinderen in de wijk.

​We willen de kinderen voorbereiden op een snel veranderende, veeleisende samenleving waarin veel informatie op allerlei manieren op ze afkomt. We zien graag dat ze vol zelfvertrouwen stevig in hun schoenen staan en gebruik maken van hun talenten. Dat ze trots zijn op wie ze zijn, fouten durven maken en hun eigen kracht kennen.

Daltonwaarden

Kinderen mogen zich op hun eigen wijze en op hun eigen tempo ontwikkelen, weloverwogen keuzes maken en leren omgaan met grenzen. We leren ze de vaardigheden hiervoor aan. De kernwaarden van ons daltononderwijs zijn:

  • samenwerking;
  • vrijheid en verantwoordelijkheid;
  • effectiviteit;
  • zelfstandigheid;
  • reflectie.

We werken met moderne methoden en prikkelende, coöperatieve werkvormen. Kinderen worden uitgedaagd om samen te leren en te ontdekken. We vinden het belangrijk dat kinderen op een goede wijze met elkaar omgaan en dat ze respect hebben voor de mening en visie van anderen.

"Maar wat houdt daltononderwijs dan in?"

In onderstaande animatie laten wij u in het kort zien en horen wat daltononderwijs inhoud.

Historie

Als Helen Parkhurst in 1904 in Wisconsin als enige leerkracht op een dorpsschool gaat lesgeven, zijn de eerste aanzetten van haar onderwijsideeën al te zien. Ze kiest voor een onderwijsvorm afgestemd op het individu en vindt het belangrijk dat kinderen actief betrokken worden bij hun eigen leerproces en dat van anderen. Door de kinderen op school waardevolle ervaringen op te laten doen worden ze voorbereid op de samenleving. Met betekenisvol onderwijs wil ze kinderen activeren, het samenwerken stimuleren en ze laten omgaan met verschillen in de klas. Het aanzetten tot die zoektocht is in de 21ste eeuw nog steeds actueel en vernieuwend.