De Kanjertraining besteedt veel aandacht aan de
vertrouwensband tussen de leerlingen en leerkracht(en) en legt de focus op de
vaardigheid samenwerken. Er wordt gewerkt vanuit het idee dat er pas een goede
en veilige leeromgeving kan ontstaan, wanneer we elkaar in de klas kunnen
vertrouwen. We kennen elkaars sterke en minder sterke kanten. We hoeven niet
met iedereen even goed bevriend te zijn, maar respecteren elkaar. We hebben het
vertrouwen dat we er met elkaar voor kunnen zorgen dat er een fijne en veilige
sfeer in de klas heerst. Dit is een proces en het kost tijd om dit te bereiken.
Vooral in de eerste weken van het schooljaar wordt hier extra aandacht aan
besteed. We doen het samen.
Tijdens de Kanjertrainingslessen komen deze twee aspecten
(vertrouwen en samenwerken) vaak aan bod. Er zitten geregeld opdrachten tussen
die de kinderen samen moeten uitvoeren en waarbij er sprake moet zijn van een
zeker gevoel van vertrouwen. Naast de opdrachten tijdens de lessen, heeft
iedere klas ook een Kanjerklapper. In deze Kanjerklapper staan veel korte
opdrachten gesorteerd in de categorieën kennismaken, samenwerken en
vertrouwensoefeningen. Deze opdrachten komen naast de Kanjertrainingslessen
gedurende het gehele schooljaar aan bod.